top of page
kvindernesreligion

Langfredag ser vi kvinderne

Ved Jesu korsfæstelse langfredag, møder vi kvinderne og ser at de har været med hele tiden.

I evangelierne er lang fredag beskrevet som dagen, hvor Jesus pines af Pontius Pilatus og bliver korsfæstet. Ved korset står kvinderne og ved at nærlæse skrifterne kan man se, at der i Jesu følge har været kvinder fra begyndelsen, de nævnes bare ikke. Desværre er kvinderne ofte skrevet ud, undervurderet eller glemt i den endelige kanoniserede Bibel.


(The Crucifixion c.1315–1330, Duccio. Manchester Art Gallery)

Der findes 4 evangelier I det ny Testamente, Markus, Matthæus, Lukas og Johannes.

I det ældste af evangelierne, Markus evangeliet, nævnes kvinderne, der er i Jesus følge først ved Jesus korsfæstelse, før det hører vi ikke om dem. Kvinderne står lidt derfra, men de har fulgt Jesus helt fra Galilæa og til Jerusalem hvor han befinder sig langfredag.


Der var også nogle kvinder, der så til på afstand, blandt dem Maria Magdalene og Maria, mor til Jakob den Lille og Joses, samt Salome; de havde fulgt ham og sørget for ham, da han var i Galilæa. Og der stod mange andre kvinder, som var draget op til Jerusalem sammen med ham. ”

(Markus kap 15 Vers 40)

(Crucifixion, seen from the Cross af James Tissot, c. 1890. public domain.)

Matthæus evangeliet er det næstældste og her møder vi næsten samme fortælling.

”Der var også mange kvinder, der så til på afstand, de havde fulgt Jesus fra Galilæa og sørget for ham. Blandt dem var Maria Magdalene, Maria, Jakobs og Josefs mor, og Zebedæussønnernes mor.”

Matthæus kap 27 vers 55

I Lukas evangeliet det tredjeældste nævnes kvinderne dog langt tidligere på Jesus vandring.


” I den følgende tid gik han fra by til by og fra landsby til landsby, og han prædikede og forkyndte evangeliet om Guds rige. Sammen med ham var de tolv og nogle kvinder, der var blevet helbredt for onde ånder og sygdomme. Det var Maria med tilnavnet Magdalene, som syv dæmoner var faret ud af, og Johanna, der var gift med Kuza, en embedsmand hos Herodes, og Susanna og mange andre. De sørgede for dem af deres egne midler.”

Lukas evangeliet kap 8 vers 1

Lukas nævner igen kvinderne ved korsfæstelsen:

”Alle de, som kendte ham, også de kvinder, som var fulgt med ham fra Galilæa, stod og så alt dette på afstand.”

Lukas evangeliet kap 23 Vers 49


Johannes evangeliet er det yngste af evangelierne og han sætter igen kvinderne i følget til at være til stede ved korsfæstelsen. Her beder Jesus disciplen Johannes, som tilsyneladende også er ved korset, tage vare på hans moder Maria.


”Men ved Jesu kors stod hans mor, hans mors søster, Maria, Klopas' hustru, og Maria Magdalene. Da Jesus så sin mor og ved siden af hende den discipel, han elskede, sagde han til sin mor: »Kvinde, dér er din søn.« Derpå sagde han til disciplen: »Dér er din mor.« Fra den time tog disciplen hende hjem til sig.”

Johannes evangeliet kap. 19 Vers 25


(Monds krucifiks af Rafael år 1503. Magasinetkunst)


Ifølge Markus, Matthæus og Lukas er kvinderne også til stede ved gravlæggelsen og ser hvor han bliver lagt:


”Men Maria Magdalene og Maria, Joses' mor, så, hvor han blev lagt.”

Markus kap 15 vers 47


”Men da det var blevet aften, kom der en rig mand fra Arimatæa, der hed Josef, som også var blevet en discipel af Jesus. Han gik til Pilatus og bad om at få Jesu legeme, og Pilatus befalede, at det skulle udleveres. Så tog Josef Jesu legeme og svøbte det i et rent lagen og lagde det i den nye grav, som han havde ladet hugge ud i klippen til sig selv. Og han væltede en stor sten for indgangen til graven og gik. Men Maria Magdalene og den anden Maria var der og sad over for graven.”

Matthæus kap 27 Vers 57


Lukas beskriver det mere uddybende

”Det var forberedelsesdagen, lige før sabbatten begyndte. De kvinder, som var kommet fra Galilæa sammen med Jesus, fulgte efter og så graven, og hvordan hans legeme blev lagt dér. Og da de var vendt tilbage, tilberedte de vellugtende salver og olier; men sabbatten over holdt de sig i ro efter lovens bud.”

Lukasevangeliet kapitel 23 vers 55


Kvinderne ønskede at salve Jesus, som det var skik med afdøde, men de er fromme jødiske kvinder og holder sabbatten i hævd.

I Johannes evangeliet nævnes kvinderne ikke ved gravlæggelsen, men igen Påskedag.

Kvinderne har altså været i Jesus følge hele tiden, men de nævnes ikke og når de gør er det mere som en sidebemærkning. Kvinderne er de sidste der står ved Jesus side og overværer hans død og som vi skal se er de afgørende ved genopstandelsen.

 

Yderligere litteratur:

Marianne Aagaard Skovmand, De skjulte ledere, Gyldendal 2021

 

50 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page