Måske skulle et 8000 år gammelt hulemaleri beskytte honningfangerne?
På et hulemaleri dybt inde i Cueva de la Araña, ”Edderkoppehulen," ses en kvinde uden beskyttelse, i færd med at indsamle honning i en trætop.
Uden beskyttelse har det været farligt og ikke mindst særdeles smertefuldt, at udføre denne honningfangst.
Metoden var ofte at pacificere de vilde bier ved hjælp af røg, og bagefter brække træet op, så man kunne komme frem til bikolonien.
Det vil dog sjældent være alle bier der pacificeres og resten ville være rasende.
Maleriet har formentlig skullet fungere som en form for beskyttelse for honningfangerne og som en måde at sikre en rig honningfangst.
Ofte har religiøse tegn, billeder og genstande en forestillet virkning blot ved at være til. Dette kendes fra alle religioner på tværs af tid og sted.
Honning var særdeles eftertragtet, da det var det eneste sødemiddel man havde.
Man brugte honningen til at bage og fremstille mjød, men man mente også, at honningen havde flere helbredsmæssige egenskaber.
Honning blev blandt andet benyttet til at rense sår.
I mange religioner igennem tiderne har honning haft en stor betydning.
Honning var forbundet med det guddommelige eller det var på anden vis helligt.
Honning fremgår også i flere religioner den dag i dag, som noget helligt, eller ligefrem guddommeligt, der indgår i forskellige ritualer.
Foto:
Honningjæger afbildet i Cueva de la Araña, ”Edderkopphulen.” i Valencia. Ritzau Scanpix
Kilder: Plantbee.org, Lex.dk
Comments