Brylluppet et kendt i forskellige udgaver, her kan du få kendskab til det hellige bryllup, på græsk "hieros gamos."
Hieros gamos var et rituelt bryllup, der gennemspillede en forening, ofte et samleje, mellem en mandlig og kvindelig aktør.
De to aktører skulle repræsentere guder eller sagnhelte, der forenedes for at sikre frugtbarhed i landet.
Foreningen i form af samlejet kunne blot være symbolsk eller rent faktisk udført.
Brylluppet forenede det himmelske og det jordiske, det mandlige og kvindelige, og det guddommelige og det menneskelige.
Ritualet kendes fra store dele af verden på tværs af tid og sted.
Det har ofte været en del af et nytårsritual, der skulle starte forårets frugtbarhed.
I Sumer, i nutidens Irak ca. 3000 fvt., var det gudinden Inanna, der blev viet til sagnkongen og hyrdeguden Dumuzi.
Disse to blev i ritualet spillet af ypperstepræstinden som Inanna, og kongen som Dumuzi.
Ritualet illustrere den seksuelle akt, her med Inannas ord:
"Han formede mine lænder med sine smukke hænder,
hyrden Dumuzi fyldte mit skød med fløde og mælk,
han strøg mine skamhår, han vandede min livmoder.
Han lagde sine hænder på min hellige vulva,
han jævnede min sorte båd med fløde,
han satte liv i min smalle båd med mælk,
han kærtegnede mig på min seng."
(Gads Religionshistoriske tekster, Bendt Alster, 2006)
Den seksuelle akt underspilles ikke i teksterne, men kan være symbolsk. Der er dog fundet adskillige erotiske lertavler fra oldtidens sumer og Mesopotamien.
I Rom kendtes hieros gamos ritualet med Juno og Jupiter og i Grækenland med Hera og Zeus.
I den nordiske religion er der teorier om et sådan ægteskab imellem frugtbarhedsguden Frej og jættekvinden Gerd, eller Frej og hans søster gudinden Freja.
Den kristne tanke om Marias befrugtning har en lignende logik, da den forener det guddommelige og menneskelige, den mandlige Gud, med den menneskelige kvinde Maria.
Dette er dog i en yderst, jomfruelig udgave og med et andet syn på både seksualitet og kvindelig frugtbarhed.
På tværs af tid, sted og religion kan vi se dette hieros gamos og hvert ritual viser en kønsforståelse og et kvindesyn.
Foto:
Erotiske lertavler fra Sumer
Jupiter og Juno på Idabjerget, Charles-Antoine Coypel
Zeus og Hera, sten relief 5. Årh. Fvt
Guldgubbe af par fra Hagebyhöga
Maria bebudelse, Angeleco
Helleristning, Sverige
Kilde: Public domain, Wikimedia Commons
Litteratur:
Gads Religionshistoriske tekster, Bendt Alster, Gads Forlag, 2006
Gyldendals Den Store Danske, lex.dk
Comments