top of page
kvindernesreligion

Det første Gud skabte var Sophia

Opdateret: 8. jun.

Det første Gud skabte var Sophia

Før Biblens Gud skabte noget andet skabte han Sophia. Hun stod ved hans side, hun dansede for ham og bragte har glæde.

Hvem er denne Sophia?

Vi møder hende i filosofiske og gnotiske skrifter, i det gamle testamente, og i kristendommen.

Navnet Sophia er græsk og betyder ”visdom."

I antik og hellenistisk filosofi er hun et begreb for visdommen, der kunne personificeres i en gudinde. Ordet "filosofi" Betyder ”kærlighed til Sophia.”

(Sophia som personificering af visdommen. Bibliotek, Ephesus, Tyrkiet, 2.årh. kilde: Wikiwand.)


Hellenismen var en smeltedigel af religiøse og filosofiske tanker og det er muligvis i denne tid, at Sophia har taget sin plads i de jødiske skrifter.

Vi møder hende i det Gamle Testamente, hvor Sophia blandt andet optræder i Ordsprogenes bog. Her danser hun før alt andet var skabt, hun bringer Gud glæde og hun hjælper ham med skabelsen af verden.


"Som begyndelsen på sine handlinger skabte Herren mig,

som det første af sine værker dengang.

Fra evighed er jeg dannet,

fra begyndelsen, før jorden blev til...."


"....da han lagde jordens grundvolde fast,

var jeg ved hans side som hans fortrolige;

jeg var til glæde for ham dag efter dag,

jeg dansede foran ham hele tiden,

jeg dansede på hans vide jord

og glædede mig over menneskene."

(Uddrag fra Ordsprogenes bog kap 8.)


Hun omtales som både, hustru, søster, brud, værtinde, mm. Men det er omdiskuteret hvem eller hvad hun er.

Er hun Visdommen, et feminint aspekt af Gud, en gudinde? Det er et emne der er til debat blandt forskere i flere videnskabelige discipliner.

(Ikon af visdommen Sophia, kirke Tyrkiet 1500-tallet. Kilde wikipedia)


I kristendommen gjorde man omtalen af hende i de jødiske skrifter, til et symbol for det ord, logos, der var den guddommelige Kristus og blev manifesteret i Jesus på jorden.

I Det Nye Testamente identificeres Sophia altså med den historiske Jesus, der blev korsfæstet.

Dette skabte naturligvis forargelse både blandt jøder og grækere, der havde en helt anden opfattelse af Sophia.

Apostlen Paulus brev til den kristne menighed i Korinth illustrerer det.


”For jøder kræver tegn, og grækere søger visdom, men vi prædiker Kristus som korsfæstet, en forargelse for jøder og en dårskab for hedninger; men for dem, der er kaldet, jøder såvel som grækere, prædiker vi Kristus som Guds kraft og Guds visdom.”

(1.Kor. 1,18-25).


At Jesus tog form af den hellige Sofia, den guddommelige visdom, kan blandt andet ses ved ”Hagia Sophia”, den hellige visdom, dedikeret til Kristus. Kirken er i dag en moske i Istanbul, det tidligere kristne Konstantinopel.


(Hagia Sophia, Istanbul, bygget 537)


I gnostiske skrifter bl.a. fra Nag Hammadi, kan vi se en opfattelse af Sophia som en gudinde.

Sophia som visdommens gudinde har spøgt gennem tiderne og også i kirkehistorien er Sophia i flere tilfælde blevet dyrket som en decideret gudinde.

I kristendommens historie har en række mystikere, bl.a. Hildegard af Bingen, brugt Sophia som metafor for mødet med det guddommelige i skikkelse af en himmelsk kvinde. Mystikere ønsker at transcendere og nedbryde skel mellem verdener og opnå en forening med det guddommelige, her i form af Sophia.

I feministisk kristendom kan Sophia også ses som et kvindeligt alternativ til, eller symbol for, Gud selv.

(Moderne udgave af Sophia, ukendt kunstner. Etsy)


I den neo-paganistiske religion, Wicca, har Sophia fået ny tilbedelse blandt mange andre tidligere kvindelige gudinder.


I denne uge er den fascinerende Sophia fredagsgudinde her på siden.

Vi kommer til at se meget mere til Sophia.

Du kan bestille foredraget "Sophia, visdommen, gudinden eller den feminine Gud"


Rigtig god dag 🌞


Øverste foto: moderne, ukendt kunstner, Sophiaawakens.

Yderligere litteratur:

Lex Den Store Danske

Gads Bibelleksikon

Kirkehistorie, Martin Schwartz Lausten.

Biblen online

478 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page