Verdens første kvinde
Venus af Hole Fels er ikke mindre end 40.000 år gammel og det første kunst, der med sikkerhed forestiller et menneske.
Hun er en lille kurvet dame, udskåret af mammuttand og fundet dybt inde i en grotte ved navn Hohle Fels.
Grotten findes i de Swabiske Alper i Tyskland. Dette område er et sted, hvor de første spor af mennesker i Europa, kan findes.
Forskere har debatteret hvad denne kvindefigur Venus figur mon repræsenterer. Alt fra en gudinde, kvinde, frugtbarhed, til decideret forhistorisk pornografi, er blevet foreslået.
I grotten er også fundet et 'løvemenneske,' ligeledes udskåret af mammuttand. Kroppen er en mand, men hovedet er en løve. 'Lövenmensch', som han kaldes, var gået i flere stykker, men er nu samlet og står igen rank. Det er foreslået at dette løvemenneske kan forestille en form for shaman, en mand med løve maske, og at der muligvis har foregået ritualer af en slags.
I 2015 fandt man endnu en del af kvinde figur og desuden har man fundet verdens ældste fløjte i grotten.
Det er fascinerende at forestille sig hvilke ritualer der er udført her og hvilke tanke og myter der er delt.
Venus
Venus af Hohle Fels er den ældste af en række kvindefigurer, der er fundet over det meste af verden. Disse figurer kaldes Venus efter den romerske gudinde for kærlighed og kvindelig frugtbarhed.
Kvinde figurerne er ofte frodige, men kan indtage vidt forskellige kropsformer.
De mange kvindefigurer har fået forskere til at foreslå en oprindelig form for religiøsitet, der har været centreret om en modergudinde. Debatten har kredset om dette spørgsmål længe og flere har foreslået, at det kan bunde i en form for matriarkalsk religion.
Dyrkelsen af det kvindelige, det frugtbare og livgivende er et af de tidligste spor på mennesker og det skal vi se meget mere på.
Vi skal snart se mere på Venus af Hohle Fels og de mange andre Venusser.
God fredag
Yderligere litteratur:
Venus af Hohle Fels, Urgeschichtliches Museum Blaubeuren
Fotokilder: Unesco samlingerne, wikimedia Commons, Public Domain, Thorvaldsens Museum.
Comments