De 4 evangelier, der er med i Det Nye Testamente, fortæller at Jesus gjorde op med det kvindesyn, der herskede i antikkens græsk-romerske verden og i det jødiske trossamfund.
Dette gjaldt både kvinderne i hans følge og kvinderne han mødte, talte med og helbredte.
Jesus har været en mellemøstlig mand i nutidens Palæstina, der var underlagt Romeriget.
I det Romerske Rige og i det jødiske trossamfund, havde kvinder ikke rettigheder og var ikke anset som selvstændige juridiske individer.
Samfundet var patriarkalsk og bygget op om familien, med en fader, pater familias, som den absolutte leder. Hustru, børn og tyende, havde ingen medbestemmelse.
Kvinder kunne, hvis de ikke blev sat ud som spæde, blive gift bort som 12-årige og skulle leve i hjemmet, passe familien, føde børn og amme.
I de hedenske græsk-romerske templer var der dog præstinder, der kunne leve et liv udenfor for den gængse tilværelse som kvinde.
I jødedom var kvinder udelukkede fra den religiøse sfære.
Jødiske præster var alle mænd, og kun de havde adgang til det inderste i templet.
Hvis kvinder deltog i en synagoge, sad de for sig selv, og skulle tie.
Under menstruation var kvinder urene og skulle ikke nærmes, berøres eller tales til.
Det er dette samfunds- og kvindesyn, som Jesus har levet i.
Jesu gør i evangelierne op med flere af disse normer, for eksempel da han berører en blødende kvinde, taler med en udstødt samaritansk kvinde, har kvinder i sit følge og taler kvindernes sag.
Samtalen med den samaritanske kvinde er den længste samtale Jesus har i evangelierne. Samtalen findes i Johannes Evangeliet kap 4 Den samaritanske kvinde er udstødt da hun kommer fra Samaria, da hun har haft fem mænd og da hun er sammen med en mand udenfor ægteskabet. Alligevel taler Jesus med hende, han taler længe og han drikker af hendes vand. Dette er skelsættende på mange måder i samtiden.
Der er dog langt flere kvinder, og også ledende religiøse kvinder i kristendommens historie, som ikke er med i den endelige Bibel.
Biblen blev først kanoniseret da kristendommen blev statsreligion og skulle tilpasses det patriarkalske Romerrige I 300-tallet.
Kristendommen blev en del af det samfund, som Jesus gjorde op med og det påvirkede både kristendommens skrifter, men også kvindesynet og kvindernes virke I samfundet.
Litteratur:
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/4
De skjulte ledere, Marianne Aagård Skovmand, Gyldendal 2022.
Mary and the Early Christian Women: Hidden Leadership. Ally Kateuz, 2019
Kvindeteologi og Arven efter Eva, Lone Fatum, afdeling for Bibel Eksegese, Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet
Kommentare