Er kvindekritikken slet ikke skrevet af Paulus?
Blev hans breve et værktøj for det patriarkalske system?
I Paulus breve til de kristne menigheder står der, at kvinder skal tie I forsamlinger, have slør på under gudstjenester og andre udsagn, der sætter kvinden under manden.
Der står dog også det lige modsatte, at mand og kvinde er ligeværdige for Gud
Hvordan hænger det sammen?
Nyere forskning påpeger at udsagnene om kvindernes lavere stand, kan være senere tilføjelser til hans breve.
Da man samlede det Ny Testamente ønskede man, at indpasse kristendommen i et patriarkalsk samfund, nemlig Romerriget.
Paulus virke foregik I de første menigheder, urkirken.
Hans breve er fra omkring 50 e.Kr. og fremefter.
Kristendommen gik siden fra løst forbundne kirkemenigheder, til at blive statsreligion I Romerriget I 367 e.Kr.
Romerriget var yderst patriarkalsk og hvis man ønskede at tilpasse kristendommen til dette samfund, måtte der ryddes op.
Derfor skulle kristendommen ensrettes og indrettes mere efter de normer, der var i samfundet.
Kristendommen var ikke tidligere ensrettet og adskillige testamenter og beretninger om Jesus eksisterede.
Derfor tog man de mange skrifter der eksisterede og udvalgte nogle få til det nye testamente.
Flere evangelier blev fjernet og udsagn kan være tilføjet til det man beholdte.
Måske er det slet ikke Paulus der er bag restriktionerne for kvinderne, men de blev tilføjet ved ensretningen.
Det skal der forskes meget mere i
Tak til Marianne Aagård Skovmand for det flotte arbejde
Foto:
Ukendt maleri, Paulus forkynder
Paulus oplever den genopstandne Jesus.
Yderligere litteratur:
Marianne Aagaard Skovmand, De skjulte ledere. Gyldendal 2021
Martin Schwartz Lausten Kirkehistorie, Forlaget Anis
Bart D. Erhman, a historical approach to the Early christian writings
Comments